Nykytilanteen kartoitus
Hankkeen alussa tehtiin markkinointiresurssien kartoitus, jolla haluttiin selvittää, kuinka Saarijärven-Viitasaaren seudun kunnissa tällä hetkellä toteutetaan markkinointia ja minkälaisilla resursseilla sitä tehdään. Markkinointiresurssikartoitus toteutettiin haastattelemalla ja sähköisin kyselyin. Kartoitukseen ja hankkeessa lanseerattuun #seutuhaasteeseen osallistettiin kuntien ja kehittämisyhtiöiden lisäksi yritykset, yhdistykset ja kuntalaiset sekä kesäasukkaat.
Kartoitusta varten haastateltiin kaikkien seudun kuntien ja kaupunkien johtajia. Kuvassa Viitasaaren kaupunginjohtaja Janne Kinnunen ja kaupunginsihteeri Tiina Honkanen. Hanke osallistui kartoituksen osalta myös messuille, kuntalaisten pariin. Hanke näkyi myös seudun eri medioissa.
Tunnettuustutkimuksella vahvistus nykytilaan
Hankkeen puitteissa toteutettiin Taloustutkimus Oy:n toimesta seudun tunnettuustutkimus, jolla haluttiin vahvistusta sille tiedolle, mistä Saarijärven-Viitasaaren seutu tällä hetkellä tunnetaan ja miten hyvin se tunnetaan eri vastaajien joukossa. Tunnettuustutkimuksen tuloksia käytiin läpi yhteisessä työpajassa 30.10.2018 Viitasaaren Lennättimessä.