Karstulasta Saksan markkinoille

Karstulasta Saksan markkinoille

Bellapipe Oy on satsannut tuotekehitykseen ja tähdännyt viimeiset 10 vuotta määrätietoisesti kansainvälisille markkinoille. Läpimurto on jo tehty ja tulevaisuus näyttää lupaavalta.

Artikkelin kirjoittaja/Hanna Moilanen

Vuonna 2011 Bellapipen tehtaanjohtajan Ville Rautiaisen puhelin soi. Puhelu tuli Saksasta. ”Näemme mahdollisuuden yhteiseen liiketoimintaan ja merkittävään kasvuun. Voitko tulla tänne?”, kysyi ääni englanniksi linjan toisessa päässä.

− Totta kai asia kiinnosti. Hankimme liput saman tien ja lähdimme matkaan kohti Düsseldorfia, Rautiainen muistelee.

Ei kysely ihan tyhjästä tullut. Aiempina vuosina Saksan suunnalle tehdyt kontaktoinnit olivat tuottaneet tulosta. Nokatusten käydyt keskustelut johtivat yhteistyön syvenemiseen ja hitsausrengasliiketoiminnan tuotekehitykseen. Ensimmäinen 80 000 euron tilaus Saksan suuntaan saatiin pari vuotta myöhemmin.

− Se tuntui isolta jutulta. Olemme työstäneet tuotetta ja palveluprosessia yrityksen ja erehdyksen kautta. Tuotekehitys vei ainakin viisi vuotta, Rautiainen kertoo.

Kun 10 000 hitsausrengasta oli myyty, Bellapipen Suomen tiimi vei saksalaiset kumppanit syömään hienoon Michelin-ravintolaan. Oli aika juhlistaa yhteistä onnistumista. Sen jälkeen kasvu on jatkunut Korona-ajan ja Ukrainan sodan tuomista hiljaisemmista hetkistä huolimatta, ja sen odotetaan jatkuvan edelleen.

− Ei ole koskaan helppoa breikata läpi uudella tuotteella isolle markkinalle, jossa on jo olemassa olevat käytänteet. Olemme pystyneet tähän yhdessä saksalaisen kumppanimme kanssa. Olemme nykyisin varteenotettava tekijä hitsattujen liitosten markkinoilla Saksassa, Bellapipen toimitusjohtaja Annika Vainio tiivistää.

Toimitusjohtaja Annika Vainio ja tehtaanjohtaja Ville Rautiainen vierailivat tammikuussa Virossa. Bellapipe Oy hitsaa kyseisellä työmaalla ilmastointikanavien putkia yhteen yhteistyössä asiakkaansa kanssa. (Kuva: Rene Aguraiuja)
Liiketoiminta nojaa kahteen tukijalkaan

Bellapipen tarina sai alkunsa Karstulassa 1990-luvun puolivälissä. Yritys on tuottanut ruiskupuristamalla muovikomponentteja jo 25 vuotta.

− Meillä on varasto-ohjautuva tuotanto eli teemme varastoon tavaraa, vaikka tilauksia ei olisi vielä sisässä. Osaamme kuitenkin ennakoida kysyntää. Tämä mahdollistaa nopeat toimitusajat, Rautiainen kertoo.

Osa asiakkaista löytää sopivat tuotteet perusvalikoimasta. Toisille suunnitellaan ja rakennetaan yksilölliset komponentit alusta asti. Se tarkoittaa miettimistä yhdessä asiakkaan kanssa, millainen tuote palvelisi parhaiten heidän tuotantoaan ja tavoitteitaan. Uudelle tuotteelle kehitetään ensin muotti, jota testataan. Jos tuote toimii ja euroista päästään yhteisymmärrykseen, aloitetaan tuotanto.

Toisena liiketoiminta-alueena Bellapipe on kehittänyt innovatiivisia hitsauskonsepteja viemäriputkien ja paineettomien putkien yhdistämiseen. Yritys on onnistunut löytämään ratkaisuja sellaisiin tilanteisiin ja putkityyppeihin, joihin ei aiemmin ole ollut saatavilla helppoa tuotetta ja toimintamallia.

− Saamme Saksan päästä palautetta, että meidän kanssamme on mukavaa tehdä töitä. Jos tulee reklamaatioita tai havaitaan kehittämisen tarpeita, meillä tartutaan siihen saman tien ja aletaan etsiä ratkaisuja. Ja niitä myös löydetään, Vainio korostaa.

Vahvaa osaamista hitsausratkaisuihin

Isossa kuvassa Bellapipe on mukana suojelemassa pohjavesiä, joiden arvo ja merkitys korostuu tulevaisuudessa. Tämä näkyy jo Saksassa, jossa asiaan on havahduttu ja valtio panostaa vahvasti vesien suojeluun.

− Pohjavesien suojelu tarkoittaa muun muassa sitä, että hitsatuilla liitoksillamme varmistetaan, että likavesiä ei pääse pohjavesiin maan alla kulkevaista viemäriputkista. Tämä on erityisen tärkeää silloin, kun kuljetetaan puhdistamoihin saastunutta vettä esimerkiksi bensa-asemien tai kemian tehtaiden viemäreistä, Vainio kertoo.

Bellapipen vahva osaaminen hitsausratkaisuihin on kertynyt yli 20 vuoden yhteistyöstä ison kaukolämmöntuottajan kanssa. Tätä osaamista Bellapipe on laajentanut muiden toimialojen tarpeisiin ja erityyppisiin muoviputkiin.

Erityisesti Saksan markkinoille Bellapipe tuottaa yhdessä saksalaisen kumppaniyrityksen kanssa laadukkaita ja tiiviitä hitsausyhteitä. Tämä tarkoittaa käytännössä kokonaisratkaisua, johon kuuluu hitsausrengas, hitsaajien kouluttaminen, hitsauslaitteet ja tarvittaessa putkien tiiveyden testaus. Hitsausrenkaat on kehitetty ja niitä tuotetaan Karstulassa Taka-Wetkalla. Saksassa on myyntiyksikkö, joka myös kouluttaa hitsaajat, huoltaa hitsauslaitteet, varastoi tuotteet ja jakelee ne asiakkaille. Yhteistyö eri yksikköjen välillä on saumatonta, ja Bellapipe myös omistaa osan Saksassa toimivasta yhtiöstä.

Henkilöstö saa kokeilla ja epäonnistuakin

Joustava palvelu ja asiakastyytyväisyys nojaa viime kädessä ihmisiin, jotka uurastavat päivittäin yrityksen arjessa. Bellapipe työllistää tällä hetkellä 25 työntekijää, joista noin puolet työskentelee hitsausrengaspuolella.

− Olemme pieni ja tiivis työyhteisö. Henkilöstön merkitystä ei voi tuoda liikaa esille. Meillä työntekijät välittävät työstään ja kädenjäljestään. He haluavat olla ylpeitä siitä, mitä päästävät käsistään pois, Rautiainen sanoo.

Hyvä tekemisen meininki on myös yksi taustatekijä kekseliään tuotteen lisäksi siihen, miksi Saksan liiketoiminta on rullannut hyvin eteenpäin. Asiakaspalveluun satsataan muutenkin, ja myös henkilöstön perehdytyksessä painotetaan asiakkaan kohtaamisen tärkeyttä.

− Asiakastyytyväisyys on asiakaspalautteiden mukaan ollut meillä yli 4,5/5 jo yli 10 vuoden ajan. Henkilöstöltä tulee myös suunnilleen samat luvut. Tästä olen erityisen iloinen ja ylpeä, Vainio sanoo.

Kehittymisen ja eteenpäin menemisen tahtotila näkyy yrityksen sisällä myös suhteessa henkilöstöön. Jos joku haluaa lisävastuuta, sitä lähtökohtaisesti annetaan.

− Katsomme asennetta ja persoonaa sekä sitä, mitä ihmiset itse haluavat saavuttaa enemmän kuin esimerkiksi koulutustaustaa. Meillä saa kokeilla ja ei tarvitse pelätä, että se menee mönkään. Kaikkea saa tehdä niin kauan kuin niistä oppii. Idea on, että kehitytään ja samaa mokaa ei tehdä kahta kertaa, Vainio kuvaa.

Bellapipen hyvä tekemisen meininki nojaa sitoutuneeseen ja osaavaan henkilöstöön. Jenni Savela, Timo Saarinen, Tomi Kohtakangas ja Justyna Rybarczyk työskentelevät Karstulassa hitsausrengaspuolella. (Kuva: Hanna Moilanen)
Kansainvälistymiseen on saatu kehittämisrahoitusta

Saksan markkinoille pääseminen ei ole tapahtunut sormia napsauttamalla. Se on edellyttänyt markkinatutkimusten tekemistä ja markkinaymmärryksen kehittämistä. Se on tarkoittanut messuilla käymistä ja asiakastarpeiden kartoittamista. Tuotantomenetelmiä ja itse tuotetta on kehitetty.

Matkassa mukana on ollut Business Finland ja Keski-Suomen ELY-keskus, jotka ovat myöntäneet rahoitusta Bellapipelle kehittämiseen ja investointeihin. Kehittämisyhtiö Karstulanseutu on ollut tukena ja neuvonut rahoitushakemusten laatimisessa.

− Haluan kiittää rahoittajia, jotka ovat uskoneet meihin ja meidän ideaamme! Tuki on ollut merkittävä mahdollistaja matkalla, jossa pieni karstulalainen yritys on kasvattanut itselleen toisen jalan, jolla harpata ja seistä kansainvälisillä markkinoilla, Vainio tiivistää.

Useampi liiketoiminnan painopiste luo myös vakautta yrityksen toimintaan. Esimerkiksi tällä hetkellä Saksan liiketoiminnat tuovat tasapainoa, kun rakentamisen markkinat Suomessa ovat haastavat.

Mystistä salaisuutta menestyksen takana ei ole. Bellapipen matka kansainvälisille markkinoille on perustunut kovaan työhön, määrätietoiseen kehittämiseen ja ripaukseen tuuria oikeiden kontaktien löytämisessä.

− Iso merkitys on myös sillä, että omistajat ovat uskoneet uuteen tuotteeseen ja sitoutuneet siihen. Pääomistaja on yrittäjätaustainen henkilö, joka uskaltaa panostaa lupaaviksi arvioituihin ideoihin, Rautiainen lisää.

Artikkeli on osa MultiHubi-hanketta, jonka toimenpiteenä tuodaan esille karstulalaista osaamista ja tuotteita. Hanketta rahoittaa Keski-Suomen liitto.