#yrittäjänkarstula
Vuonna 2021 tulee täyteen 70 vuotta, kun Karstulan Autokoulu on toiminut paikkakunnalla opettaen lukuisia nuoria ja varttuneempia ajotaitojen saloihin. Asiakaskuntaan kuuluu niin mopon, moottoripyörän kuin henkilöauton ajamista opettelevia.
Yrityksen tarina alkaa Heikkilänmäeltä
Karstulan Autokoulu Oy:n historia juontaa juurensa Heikkilänmäeltä vuonna 1951, jolloin silloinen autokoulunopettaja Seppo Kemppainen päätti perustaa Karstulan Autokoulu ja –korjaamo –nimisen yrityksen. Opetusta pidettiin tuolloin vielä tänäkin päivänä Heikkilänmäentien varressa sijaitsevassa keltaisessa rakennuksessa. Oppilaita riitti Viitasaarta ja Multiaa myöden ja osa jopa asui Kemppaisen piha-aitassa, koska julkista liikennettä oli tuolloin vaihtelevasti saatavilla. Kaikki tutkinnot suoritettiin Jyväskylässä ja myös niillä reissuilla yövyttiin.
– Osa entisistä autokoulun oppilaista kertoo vieläkin tarinoita siitä, kuinka tutkinnon suorittamisen yhteydessä, autokoulun opettaja saattoi viedä kaikki oppilaansa elokuviin. Se oli sellaista aikaa silloin, kertoo Karstulan Autokoulua nykyään pyörittävä Petri Piispanen.
Autokoulu siirtyi Kemppaiselta Esa Uusisalolle vuonna 1986 ja siitä edelleen hänen poikansa Harrin johdettavaksi. Autokoulun sijaintikin siirtyi Heikkilänmäeltä entiseen Keskisuomalaisen taloon ja siitä Säästöpankin alakertaan. Pidettiinpä oppitunteja jossain vaiheessa myös Tolppilan koululla. Tänä päivänä Autokoulu sijaitsee aivan Karstulan keskustassa, entisessä kunnanvirastossa, Yritystalo Kuhilaassa.
Simulaattorilla pimeän- ja liukkaanajoa
Autokoulut ovat kokeneet vuosien saatossa monia murroksia ja ehkä yksi merkittävin muutos on ollut opetustuntien raju väheneminen. – 1.7.2018 astui voimaan muutos, joka vähensi autokoulujen teoriaopetustuntien määrää 20 tunnista 8 tuntiin. Myös autokouluopetuksen vaiheisuus putosi. Ennen opetukseen sisältyi kolme eri vaihetta; ykkösvaihe, välivaihe ja kolmantena syventävä vaihe. Kaikissa vaiheissa oli oma sisältönsä, joka opetettiin oppilaille. Nykyään on vain yksi vaihe ja se sisältää kaiken, kertoo Piispanen.
Ajo-opetustuntien osalta pudotus oli kaksi tuntia, 16 tunnista 14 tuntiin, joista kaksi tuntia sisältää ajoa simulaattorilla. Ajosimulaattori mahdollistaa niin kaupunki- kuin taajama-ajon. Sen avulla pystytään järjestämään pimeäajokin kesäaikaan. – Enää ei ole myöskään tarvetta ajaa oppilaiden kanssa Kemoraan asti harjoittelemaan liukkaankelin ajoa. Kaikki on mahdollista suorittaa simulaattorin avulla, kertoo Piispanen. Simulaattori on tuonut paljon helpotusta ajo-opetukseen, se on myöskin edullinen ja ekologinen tapa opettaa. – Annan oppilaiden harjoitella simulaattorilla jopa enemmän kuin kaksi tuntia, sillä harjoittelu sen avulla on helppoa ja edistää oppilaan opetusta.
Osa autokouluista on siirtänyt kaiken teoriaopetuksen nettiin. Myös Piispanen on miettinyt tällaista vaihtoehtoa ja on osittain mahdollisuutta jo hyödyntänytkin. – Koen, että parhaan opetustuloksen saa kuitenkin siinä, kun pääsee kasvotusten kontaktiin nuorten kanssa ja keskustelemaan asioista ryhmässä. Myös nuoret saavat tukea toisiltaan opetustilanteessa, kun ollaan samassa tilassa.
Opettaminen ajo-opetusluvilla on lisääntynyt
Karstulan Autokoulun oppilaat tulevan pääsääntöisesti lähikunnista, Kyyjärveltä, Kivijärveltä, Kannonkoskelta ja Karstulasta. Enimmäkseen oppilaat ovat mopo- ja autokoululaisia, kolmanneksi eniten on moottoripyöräkorttia ajavia. – Tänä kesänä näyttäisi tulevan paljon ison moottoripyöräkortin ajavia. He ovat pääsääntöisesti noin 30-vuotiaita, jotka ovat siinä elämänvaiheessa, että oman moottoripyörän hankkiminen kiinnostaa ja löytyy mahdollisuus harrastamiseen.
Autokoulun voi käydä myös ajo-opetusluvilla ja niiden käyttö onkin lisääntynyt viime aikoina. Kehitys ei välttämättä ole aina hyvä. – Opetusluvilla opettamista pitäisi mielestäni kehittää niin, että opetuslupaopettajalta vaadittaisiin teoriakoe ennen opetuksen aloittamista. Tällä hetkellä ei ole minkäänlaista lähtötason mittausta ja se asettaa opetettavia eriarvoiseen asemaan, kertoo Piispanen. Hyväksi opetusmalliksi Piispanen ehdottaa autokouluopetuksen ja opetusluvilla tapahtuvan opetuksen yhdistämistä siten, että teoriaoppi ja ajoharjoittelun perusteet haettaisiin autokoulusta ja itse opetus voisi näin ollen tapahtua opetusluvilla sekä autokoulusta saatua oppia yhdistämällä ns. rinnakkaisopetuksella. –Tämä varmistaisi sen, että kaikki oleellinen teoriatieto ja ajamisen perusteet tulisivat kerrotuksi kaikille samoilla ajankohtaisilla tiedoilla ja toisaalta oppilaalle tulisi paremmat mahdollisuudet harjoitella ajamista turvallisesti kotoa käsin.
Autokoulun opettajaksi isän jalan jäljillä
Petri Piispanen on syntynyt Saarijärvellä ja seurannut autokoulun opettajan ammatissa isänsä jalanjälkiä. Piispasen perhe muutti vuonna 1967 Karstulaan ja Petrin isä toimi siellä autokoulunopettajana. Petri valmistui liikenneopettajaksi vuonna 1991 ja kiinnostus autokouluihin syttyi 1994, jolloin hän siirtyi osaomistajaksi Äänekosken Liikennekouluun 50 % omistuksella. Kun puoliso löytyi Karstulasta ja omakin perhe-elämä alkoi vakiintua Karstulaan, Piispanen lopetti työnsä Äänekosken Liikennekoulussa ja aloitti Karstulan Autokoulu Oy:n yrittäjänä vuonna 2000.
Kunta suhtautuu positiivisesti yrittäjiin. Karstula on hyvä paikka asua ja yrittää.
– Petri Piispanen, Karstulan Autokoulu Oy
Koronan aiheuttama poikkeuksellinen aika ei ole näkynyt autokoulun toiminnassa vielä niin paljoa, että sen vuoksi olisi joutunut hakemaan tukea liiketoiminnan pyörittämiselle. Se on kuitenkin aktivoinut yrityksen kiinnittämään huomiota hygienia-asioihin sekä etäisyyssuosituksiin. – Tunneilla käytetään käsidesiä paljon. Esimerkiksi kun simulaattorilla ajaja vaihtuu, laitteen kosketuspinnat desinfioidaan. Luokkatila suunnitellaan siten, että suositeltu etäisyys säilyy. Onneksi ryhmät ovat olleet kooltaan sopivia ja toistaiseksi on selvitty pelkillä käytännön järjestelyillä, Piispanen toteaa.
Teksti ja kuvat: Jenni Leppilahti, video: Karstulan Autokoulu Oy