Ropotista lentoon

Pohjonen Group tähtää korkealle

Olisi hyvin mahdollista, että ilman Ropottia ja sen laitekantaa ei Pohjonen Groupia olisi olemassa. Ainakin yrityksen käynnistysvaihe olisi ollut hitaampi ja monimutkaisempi.
- Ropotti on mahdollistanut siellä olevien cnc-laitteiden ja robottien käytön. Eikä vähätellä voi myöskään sitä, että käytössämme on täällä myös neuvottelutilat. Vaikka teoriassa yritystoiminnan olisi voinut aloittaa vaikka autotallin nurkassa, ei sinne voisi viedä yhteistyökumppaneita, Teemu Pohjonen toteaa.

Kiinnostus ilmailuun vei yrittäjäksi

Veljekset Joona ja Teemu Pohjonen kertovat olleensa kiinnostuneita ilmailusta ja kaikenlaisten härveleiden rakentamisesta jo lapsena. Tuttua tarinaa varmasti monelle, mutta harvan mielenkiinto riittää kehittämään harrastuksesta innovatiivista uutta yritystoimintaa. Pohjoset ovat kuitenkin vieneet osaamistaan päättäväisesti eteenpäin.
- Tällä alalla ei ole vielä juurikaan siviilipuolen yritystoimintaa eikä näin ollen koulutustakaan. Oma tiedonhankinta ja kokeileminen ovat avainasemassa, Joona Pohjonen sanoo.
Keksinnöistä on nyt syntymässä kaupallinen tuote. Miehittämättömät ilma- ja maa-alukset kuljettavat erilaisia mittalaitteita ja antureita taivaalta viemäriputkistoihin. Sovellusmahdollisuudet ovat rajattomat.
- Monelle tulee ensimmäiseksi varmasti mieleen ilmakuvaus, mutta se on vain pieni osa kokonaisuutta. Mittalaite voi mitata vaikkapa kaukolämpöverkon vuotokohtia, etsiä kohteita lämpökameran avulla, mitata kaasuvuotoja... oikeastaan mitä tahansa, Pohjoset kuvailevat.

Pilottina eteenpäin

Uav- eli miehittämättömien alusten ala on uusi. Siviilipuolella tuotekehitystä eteenpäin ovat vieneet harrastajat, jotka ovat kehittäneet laitteita omien tarpeidensa ja mielenkiinnon kohteidensa mukaan.
- Alalla on paljon tilaa kehittämiselle. Ääripäitä ovat Amazon.comin suunnittelemat miehittämättömät paketinkuljetuskopterit ja toisessa päässä sotateknologia. Uskomme, että siviilipuolella on paljon tilaa erilaisille sovellutuksille.
Pohjonen Group voitti toukokuussa Pohjoisen Keski-Suomen Kasvu Open -osakilpailun ja tie vie suoraan syksyn finaaliin.
- Voitto toi meille osaltaan tunnettavuutta ja yhteistyökumppaneita. Vaikka teemmekin jo paljon yhteistyötä yritysten ja viranomaistahojen kanssa, eivät esimerkiksi rahoittajat tunne alaa vielä juuri lainkaan. Kilpailu helpottanee myös rahoituskuvioiden järjestelyä, Pohjoset uskovat.

Asiakkaan tarpeet lähtökohtana

Yritystoiminnan ensimmäinen vuosi uav-tuotteiden parissa on kulunut pääosin tuotekehitykseen, mutta jo tämän kesän aikana Pohjonen Group aloittaa ensimmäiset kaupalliset hankkeensa miehittämättömillä aluksilla. Tähän mennessä aluksilla on tehty koelentoja ja erilaisia prototyyppejä on valmistunut kymmenittäin.
- Emme myy laitteita, vaan tietoa asiakkaille. Tällä hetkellä teemme itse kaiken tuotteen suunnittelusta ja ohjelmoinnista kokoamiseen saakka ja myös toteutamme asiakkaiden projektit. Jatkossa tavoitteena on työllistää muitakin, Teemu Pohjonen kertoo.
Suunnittelun lähtökohtana on asiakkaan tarve. Ensimmäiset kaupalliset sovellukset liittyvät maan pinnan 3d-mallinukseen.

Karstulasta maailmalle

Joona ja Teemu Pohjosella on selkeä visio siitä, mihin yritystoiminta heitä vie. Viiden vuoden kuluttua Pohjonen Group aikoo olla johtava toimija alallaan Euroopassa. Kauas kantavista visioista huolimatta Pohjoset haluavat pitää pääosan toiminnastaan Karstulassa, yksi tavoite on olla omalta osaltaan mukana kehittämässä kotikunnan yritystoimintaa.
- Täällä toimimisessa etu on jo sekin, että tilaa testilennoille on paljon ja Ropotin tilojen monipuolisuus on yllättänyt monta vierailulle tullutta yhteistyökumppania.
Pohjoset kiittelevät myös Kehittämisyhtiö Karstulanseudun palveluita, vaikka muualta nuorten yrittäjin onkin ollut vaikea saada tukea.
- Kehittämisyhtiön apu on aina ollut kiitettävää tasoa. Ei pelkästään Ropotin tilojen kautta, vaan myös muussa toiminnan kehittämisessä.
Tähän saakka Pohjoset ovat hyödyntäneet lentokokeiluissaan Kivijärven lentokenttää. Toiveissa kuitenkin on, että joskus tulevaisuudessa Karstulassakin olisi oma kenttä, josta ainakin miehittämättömät alukset olisi helppo lähettää taivaalle.